Vijfjarig kwaliteitsplan 2024-2029

Bijgewerkt op 19-08-24

Kwaliteit en veiligheid in de gezondheidszorg: inzicht in de problemen :

Het doel van kwaliteitsvolle en veilige zorg in de psychiatrie is het garanderen van een kwalitatief hoogstaande dienstverlening in de geestelijke gezondheidszorg, waarbij de veiligheid van de patiënten en de zorgomgeving gegarandeerd worden.
Door zich in te zetten voor kwaliteit en veiligheid van de zorg, wil Le Bivouac een omgeving creëren die bevorderlijk is voor het herstel van de patiënt en die de hoge kwaliteits- en ethische normen in het beheer van geestelijke gezondheidsproblemen respecteert.

Verbetering van de kwaliteit en veiligheid van de zorg in het Bivak; Concrete acties:

Kwaliteit aan het bed:

Bij Le Bivouac passen we een patiëntgerichte aanpak toe om een kwaliteitsvolle, respectvolle en veilige zorg te garanderen. Naast de indicatoren die worden voorgesteld door het Koninklijk Besluit van de COCOM van 25 mei 20232, hebben we de volgende punten gekozen als ons project en als belangrijkste aandachtspunt:

Projecten
  • Nieuw geautomatiseerd patiëntendossier (CPR): dit project is gericht op de invoering van een nieuw CPR om onder andere te zorgen voor een betere continuïteit in het monitoren van patiënten en een efficiënter en geïntegreerd beheer van klinische IT mogelijk te maken.
  • Implementatie van een systeem voor tevredenheidsonderzoeken: we hebben onlangs een systeem voor tevredenheidsonderzoeken opgezet om de meningen en suggesties van patiënten te verzamelen.
    Feedback van patiënten helpt ons om de dagelijkse werking van ons psychiatrisch dagziekenhuis te verbeteren.
  • Uitgebalanceerd en biologisch voedsel: we bieden een uitgebalanceerd menu aan dat zoveel mogelijk biologisch geteeld is, met behulp van een buitenkeuken. We besteden speciale aandacht aan voeding en bieden vegetarische en niet-vegetarische alternatieven om aan de dieetbehoeften van patiënten te voldoen. Het verband tussen voeding en geestelijke gezondheid is bekend en erkend, en voeding wordt beschouwd als een vorm van zorg op zich. 3
  • Bewustwordingsworkshops over roken: het ziekenhuis zet zich in om patiënten en medewerkers te ondersteunen die willen minderen of stoppen met roken tijdens hun zorg. Er worden regelmatig bewustmakingsworkshops georganiseerd om patiënten te helpen met het minderen of te stoppen met roken. Naast het helpen van patiënten om met roken om te gaan en de positieve invloed van een betere aanpak van het roken op hun algehele gezondheid, worden positieve neveneffecten verwacht op de algemene verslavingszorg, op het verminderen van de invloed van roken op medicijninteracties en op brandgevaar 4.
Belangrijkste focus

Betrokkenheid van de patiënten

Patiënten betrekken bij hun zorgtraject is gedefinieerd als het derde niveau van kwaliteit van zorg 5 en gedocumenteerd als onderdeel van de patiëntgerichte benadering, met positieve effecten op herstel na de zorg, emotionele gezondheid, persoonlijke empowerment, enz 6.

In ons Dagziekenhuis neemt dit bijvoorbeeld de vorm aan van :

  • Participatiecontracten: elke patiënt stelt samen met het therapeutische team van Bivouac een participatiecontract op, waarin de belangrijkste doelstellingen van hun psycho-medisch-sociale re-integratie behandelplan tijdens de eerste maanden van hun verzorging worden benadrukt.
  • Gemeenschapsvergaderingen: via deze vergaderingen zullen meerdere acties per jaar worden opgezet in samenwerking met de patiënten om hun betrokkenheid en actieve deelname aan het leven van de instelling aan te moedigen.

Kwaliteit van de organisatie

Bij Le Bivouac streven we, door een cultuur van voortdurende kwaliteitsverbetering te bevorderen, naar een algemene prestatie die ons in staat stelt onze patiënten kwaliteitsdiensten aan te bieden.
Naast de indicatoren die worden voorgesteld door het Koninklijk Besluit van 25 mei 2023 van het COCOM, besteden we bijzondere aandacht aan :

Projecten
  • Nieuw elektronisch patiëntendossier: naast de bovengenoemde voordelen (kwaliteit van zorg met betrekking tot de patiënt) zal het nieuwe IDP (Individueel Patiënt Dossier)de organisatie, planning en communicatie binnen de teams vergemakkelijken.
  • Middelen bundelen met het CHJT: een kans om expertise te delen op het gebied van ethiek, ziekenhuishygiëne en medisch-farmaceutische kwesties. Door dit partnerschap te versterken kunnen nieuwe vaardigheden op het gebied van geautomatiseerde patiëntendossiers, cyberveiligheid en kwaliteitsbewaking in de breedste zin van het woord worden ingezet om de structuur in haar algehele werking te versterken.
  • Verhuizing: er loopt een project om het dagziekenhuis te verhuizen. De al tot nu toe opgebouwde expertise van onze teams zal voor een nog grotere toegankelijkheid en een billijk patiëntgerichte inrichting kunnen zorgen.
Belangrijkste focus

Een cultuur van voortdurende kwaliteitsverbetering bevorderen

Continue kwaliteitsverbetering is een essentieel onderdeel van een actieve, zelfs proactieve benadering van kwaliteit van zorg en veiligheid. Het gaat er met name om deze cultuur binnen het ziekenhuis te introduceren, bijvoorbeeld in de vorm van :

  • AE-management: de kwaliteitseenheid analyseert de oorzaken van AE’s met als doel mogelijke oplossingen te vinden om herhaling te voorkomen. Deze aanpak richt zich op het verbeteren van het proces en de training, in plaats van de bij de AE betrokken persoon of personen met de vinger te wijzen of te stigmatiseren.
  • Gebruik van de SCORE-enquête: het management ondersteunt actief de invoering van de SCORE-enquête als institutioneel instrument, die de dimensies beoordeelt die essentieel zijn voor de voortdurende verbetering van de kwaliteit van de zorg en de patiëntveiligheid. Deze enquête onderzoekt de cultuur van de instelling en de betrokkenheid van het personeel, waardoor het mogelijk wordt sterke punten en mogelijkheden voor verbetering te identificeren. De tevredenheid en het welzijn van het personeel staan centraal in dit evaluatieproces.

Hoofdrolspelers in de strategie voor kwaliteitsveiligheid

1 Service Publique Fédéral Santé Publique Sécurité de la Chaine Alimentaire Environnement
2 Arrêté royal de la COCOM du 25 mai 2023 fixant les normes que les hôpitaux doivent respecter
3 M.-J. Brennstuhl, S. Martignon, C. Tarquinio – Alimentation et santé mentale : l’alimentation comme voie vers le bonheur ? – Nutrition Clinique et Métabolisme, Vol. 35, Issue 3, 2021
4 Tabagisme Santé mentale – Ce qu’il faut savoir ce qu’il faut faire – 2ème édition – RESPADD – mars 2020
5 Approche conceptuelle de la qualité des soins. – adsp n° 35 – Juin 2001 (Haut Conseil de la Santé Publique – France)
6 Les déterminants de la qualité et de la sécurité des soins en établissement de santé – HAS – Novembre 2022